Mida tähendab Omnibuss pakett EL-i taksonoomia aruandluse jaoks?

Meng sustainability
Meng beniard

Meng Beniard

Senior Manager, Sustainability Services

Kuigi viimasel ajal on 2025. aasta Omnibus seadusandliku paketi aruteludes keskendutud peamiselt selle mõjule CSRD aruandluse ajakavale, tasub märkida, et pakett toob kaasa ka olulisi muudatusi ELi taksonoomia aruandluskohustustes. Mis siis täpselt muutub ja mida see ettevõtete jaoks tähendab? Meie kestlikkuse ekspert selgitab.

Aruandluskohustus piirdub suurimate ettevõtetega

Üks märkimisväärsemaid muudatusi on see, et aruandekohustuslike ettevõtete ringi on oluliselt kitsendatud. Uute reeglite kohaselt peavad ELi taksonoomia kohaselt aru andma ainult suurimad ettevõtted – need, kes:

  • annavad tööd rohkem kui 1000 inimesele, ja
  • kelle aastakäive ületab 450 miljonit eurot

Seega väheneb aruandluskohustusega ettevõtete arv umbes 80% võrra.

Materiaalsuse lävend ja lihtsustatud aruandlusvormid

Lisaks kitsendavad Omnibus reformid aruandluskohustust veelgi, kehtestades 10% materiaalsuse lävendi, mis võimaldab ettevõtetel jätta ebaolulised tegevused aruandlusest välja.

Ka aruandlusvormid tehakse lihtsamaks ning andmete esitamise nõuded vähenevad kuni 70%. Eesmärk on muuta aruandlus sihipärasemaks, praktilisemaks ja vähem ressursimahukaks.

Tagasi taksonoomia algse eesmärgi juurde

Muudatus on oluline, sest see viib ELi taksonoomia tagasi selle algse eesmärgi juurde – suunata investeeringuid ja ärilisi otsuseid tõeliselt kestlike tegevuste poole.

Oluline on mõista, et need muudatused aitavad taastada taksonoomia algset rolli:

👉 mitte lihtsalt regulatiivse kohustusena, vaid praktilise tööriistana kestlike ärimudelite tuvastamiseks ja arendamiseks.

Taksonoomia pakub teaduspõhist ja ühtset raamistikku, mis võimaldab:

  • ettevõtetel hinnata ja parandada oma tegevuste kestlikkust
  • investoritel leida tõeliselt rohelisi ja vastutustundlikke investeerimisvõimalusi

Aruandluse haldusliku koormuse vähendamise kaudu julgustab reform ettevõtteid keskenduma rohkem sisulistele keskkonnategudele – mitte lihtsalt paberimajandusele.

Finantsasutused jätkavad kestlikkuse ootuste kujundamist

Samal ajal jäävad finantsturul osalejatele – nagu pangad ja varahaldurid – ELi taksonoomia aruandluskohustused kehtima muude regulatsioonide kaudu, näiteks kestliku rahanduse avalikustamise määruse (SFDR) ja rohelise vara suhte kaudu.

Seetõttu jäävad finantseerijad ettevõtetelt ootama selgitust, kas nende tegevused ja investeeringud vastavad ELi taksonoomiale või on sellega kooskõlas. See tagab, et kestlikkuse andmed jäävad ettevõtete ja finantseerijate suhetes kesksele kohale.

Kuna ettevõtted sõltuvad tugevalt finantseerijatest kapitali ja investeeringute saamisel, peavad nad järjest enam keskenduma sisulistele ja materiaalselt olulistele sammudele oma tegevuse vastavusse viimiseks ELi taksonoomiaga.

ELi taksonoomia uus etapp – kuidas ettevõtted peaksid valmistuma?

Omnibus reform ei vähenda ELi taksonoomia tähtsust – vastupidi.

See tugevdab selle rolli strateegilise tööriistana rohepöörde edendamisel ja vabastab ettevõtetele ressursse, mida saab suunata kestlikkusega tegelemisele praktikas. Samuti tõstab see latti äristrateegia vastavusse viimisel pikaajaliste keskkonnaeesmärkidega.

Nüüd rohkem kui kunagi varem peavad ettevõtted mõistma, kus nad taksonoomia raamistikus paiknevad ja kuidas edasi liikuda nii, et nad vastaks nii regulatiivsetele ootustele kui ka investorite nõudmistele.