Tehnoloogia areneb üha kiirenevas tempos, muutes põhjalikult nii terveid tööstusharusid kui ka organisatsioonide tegevust. Neile, kes tehnoloogilised edusammud omaks võtavad, avaneb võimalus haarata oma valdkonnas juhtpositsioon. Millised on tehnoloogia arengu taustal olevad peamised suundumused ning kuidas saavad organisatsioonid neid konkurentsivõime ja kestlikkuse säilitamiseks ära kasutada?
Tehisaru ja automatiseerimise revolutsioon on alanud. Kas liitute sellega?
Tehisaru ja automatiseerimine on jätkuvalt olulised muutuste eestvedajad äritegevuses. Eri valdkondade organisatsioonid juba kasutavad neid tehnoloogiaid, et tõhustada oma tegevust, vähendada kulusid ja hõlbustada otsuste tegemist. Näiteks kasutavad tehisarul põhinevad tööriistad klientidega suheldes erinevaid vestlusroboteid, analüüsivad andmeid turutrendide prognoosimiseks ja automatiseerivad korduvaid protsesse.
Tehisarust ja automatiseerimisest saadav kasu on siiski palju suurem kui lihtsalt tõhususe kasv.
Manuaalselt tehtavate vigade vähendamisega ja ennetava analüüsi abil saavad organisatsioonid probleemidele tõhusamalt reageerida. Näitena võib tuua jaekaubanduse, kus tehisaru kasutatakse ostukäitumise analüüsimiseks ja varude planeerimiseks. See võimaldab vähendada kadusid ja tagada toodete kättesaadavuse siis, kui kliendid neid vajavad.
Arengutempo ei näita aeglustumise märke. Tulevikus laiendavad generatiivse tehisaru ja robotjuhitava protsessiautomaatika (RPA) edusammud uuendusvõimalusi veelgi. Nüüd on õige aeg selleks valmistuda, selgitades välja automatiseerimiseks sobivad tegevused ja valdkonnad ning tagades, et töötajatel on vajalikud oskused nende tehnoloogiate kasutamiseks.
Integreerimise oluline roll
Kui teie süsteemid ei ole omavahel ühenduses, võidakse seda praeguses kiirühenduste maailmas nõrkuseks pidada.
Integreeritud tehnoloogiad on sujuva töö tagamiseks otsustava tähtsusega. Kui turuolukord muutub, peavad süsteemid jagama teavet usaldusväärselt ja reaalajas. Näiteks raamatupidamissüsteemi integreerimine kliendisuhete haldamise süsteemiga (CRM) võimaldab saada ühtse ülevaate finantsolukorrast ja kliendisuhetest, mis aitab teil teha paremaid otsuseid.
Integreerimine hõlbustab ka otsuste tegemist, tagades andmete vaba liikumise osakondade vahel. Kujutage ette olukorda, kus personali-, finants- ja töökorraldussüsteemid on integreeritud – see võimaldab teil koostada ühtseid aruandeid, mis annavad reaalajas ülevaate tootlikkuse, eelarve kasutamise ja tegevuse tõhususe kohta.
Lisaks aitab integreerimine kõrvaldada organisatsioonisisest eraldatust. Meeskonnad saavad kasutada jagatud andmeid ja teadmisi, mis omakorda aitab säilitada meeskonnatöö ja uuenduste kultuuri. Ettevõtted, kes soovivad olla nähtaval ja mitte ajale jalgu jääda, peaksid kiiremas korras integratsioonitehnoloogiatesse investeerima.
Personalijuhtimise tehnoloogiad annavad muutustele hoogu
Personalijuhtimise tehnoloogia muudab põhjalikult viisi, kuidas ettevõtted haldavad oma kõige väärtuslikumat vara – inimesi.
Lahendused nagu personalianalüütika, talendijuhtimise põhimõtted ja õpihaldussüsteemid (LMS) annavad organisatsioonile vajalikud töövahendid andmepõhiste otsuste tegemiseks, et parandada töötajate rahulolu ja tootlikkust.
Personalianalüütika annab teavet töökohal esinevate suundumuste kohta, nagu töötajate pühendumine, tööjõu voolavuse määr ja mitmesugused tulemusnäitajad. Selle teabe abil saavad meeskondade juhid võimalikesse probleemidesse ennetavalt sekkuda. Kui näiteks suure tööjõu voolavusega osakondades rakendatakse vajalikke meetmeid, näiteks tehakse koolitusi või muudetakse juhtimisstiili, võidavad sellest ju kõik.
Õpihaldussüsteemid (LMS) aitavad ettevõtetel arendada oma töötajate kutseoskusi, pakkudes neile kohandatud koolitusprogramme. Nende süsteemide eelis on see, et töötajad saavad omandada uusi oskusi neile sobivas tempos ja samas saab kutseoskuste arendamist joondada ettevõtte strateegiaga. Seega toetab õppimine ettevõtte eesmärke. Pidevat õpet soodustades tagavad ettevõtted, et meeskonnad on tehnoloogilisteks uuendusteks valmis.
Kas tehisaru kasutamisega kaasnevad eetikaprobleemid?
Tehisaru kasutamise kasv toob kaasa ka eetikaküsimused. Valitsused ja organisatsioonid teevad koostööd, et luua raamistikke tehisaru läbipaistva, vastutustundliku ja õiglase kasutuselevõtu tagamiseks. Näiteks Euroopa Liidu tehisintellekti käsitleva määruse eesmärk on kehtestada tehisaru vastutustundliku kasutamise nõuded.
Üks peamisi probleeme on nn algoritmiline kallutatus, mis võib viia ebaõiglaste lõpptulemusteni. Ettevõtted peavad rakendama ennetavaid meetmeid tehisarul põhinevate süsteemide auditeerimiseks ja valideerimiseks, et vältida diskrimineerimist näiteks värbamisel. Teine oluline teema on andmekaitse. Kuna organisatsioonid koguvad ja töötlevad tohutuid andmehulki, on eeskirjade, näiteks isikuandmete kaitse üldmääruse järgimise tagamine kliendiandmete säilitamisel väga oluline.
Uuenduste ja eetika tasakaalustamine ei ole ainult regulatiivne nõue. See võib olla ka konkurentsieelis. Ettevõtted, kes seavad tehisaru kasutamise prioriteediks, võivad olla paremad võimalused luua eri sidusrühmadega pikaaegseid suhteid, mis põhinevad usaldusel ja lojaalsusel.
Kas tehisaru võtab meie töökohad ära?
Tehisaru levik on tekitanud hirmu töökohtade kadumise ees, kuid tegelikkus pole sugugi nii mustvalge. Kuigi mõned tööülesanded muutuvad automaatseks, tekib juurde uusi võimalusi, mis nõuavad inimsekkumist ja loovust. Ülimalt oluline on tagada, et tööjõud oleks nendeks muutusteks valmis.
Haamer ei tõuse ise üles ega hakka naelu seina lööma.
Koolitusprogrammid on tõhus viis anda töötajatele tehnoloogiapõhisteks rollideks vajalikke oskusi. Need võivad keskenduda sellistele valdkondadele nagu andmeanalüütika, tehisarul põhinevate süsteemide haldamine ja loov probleemilahendus. Lisaks tuleb kindlasti tagada, et organisatsiooni kultuur väärtustaks inimeste ja tehisaru koostööd, kuna see võib leevendada hirme ja aidata töötajatel näha tehnoloogiat pigem partneri kui konkurendina.
Organisatsioonid peavad tegelema ka muutuste emotsionaalse küljega. Läbipaistev teabevahetus tehisaru kasutuselevõtu eeliste ja väljakutsete kohta aitab vähendada ärevust ja usaldamatust ning tugevdada ühtekuuluvustunnet.
Mõistke, võtke kasutusele ja rakendage uusi tehnoloogiaid, et olla teistest sammu võrra ees
Ettevõtted, kes investeerivad uute tehnoloogiate mõistmisse, kasutuselevõttu ja eetilisse rakendamisse, saavad konkurentsieelise.
Neile, kes on valmis kohanema, avanevad lõputud võimalused – alates süsteemide integreerimisest kuni tehisaru kasutamise ja innovatsioonikultuuri edendamiseni.
Mida teie teha kavatsete?
Avaldatud 10.02.2025